Curaçao

4 april 2015 - Willemstad, Nederlandse Antillen

21-02-2015 t/m 04-04-2015

Op 21 maart 2015 om 09:45 uur vertrok ik met een KLM vliegtuig richting Curaçao. In het vliegtuig leerde ik een  hele leuke stel kennen, ze gingen voor vakantie 2 weken naar Curaçao. Ze waren vorig jaar voor het eerst in Curaçao geweest dus ze konden veel vertellen over leuke plekjes. Het vliegtuig vloog veruit boven de wolken en omdat ik overdag vloog, scheen de zon continu door het raampje waar ik langs zat, dat was zeer warm. Doordat de zon continu scheen en terug in de tijd vloog, had ik helemaal geen besef van tijd meer. Toen we bijna gingen landen, vloog het vliegtuig een grote ronde over Curaçao en zag de hele mooie zuivere blauwe zee, dat gaf echt een zeer gave kleur. Toen ik uit het vliegtuig wilde stappen, wenste een stewardess mij heel veel plezier en succes voor mijn stagetijd op Curaçao. Ik kwam om 15:00 uur Curaçaose tijd aan. Tijdens het wachten voor paspoort controle bij de douane leerde ik een Belgisch meisje kennen die ook ging stage lopen op Curaçao. Ze ging bij een basisschool voor 3 maanden stage lopen. Mijn klasgenoot Joep en Gijs die ook op Carmabi stage loopt haalde mij op. Het was wel heel even wennen dat ik opeens in een land was dat het zo heet is want dat was wel een overstap van koude winter naar tropisch klimaat, maar ik kon er heel snel aan wennen. Ik wist niet wat ik precies kon verwachten van het stagebedrijf Carmabi, maar toen we gearriveerd waren op bestemming zag ik dat de zee gewoon je neus lag, dus ik dacht echt wauw ik ben in een droomparadijs gekomen. Het eerste wat ik ook wilde was gaan zwemmen in hele aantrekkelijke zee, want ik had het heel erg warm. Vervolgens had ik op een strandbed de zon zien ondergaan in de zee. Door de tijdverschil voelde ik me al heel erg moe. De kamer waar ik verblijf zit in een hele grote blauwe gebouw achter het stagebedrijf. Het gebouw is in 2013 geopend door Willem-Alexander en Maxima dat is wel cool! Dus het gebouw is helemaal niet oud. De volgende dag ging ik boodschappen doen in een hele grote supermarkt, het grappig is dat naast Curaçaose producten ook Nederlandse producten in de schappen liggen. Na het boodschappen doen, ging ik met Joep en Gijs naar het strand Blue Bay, lekker zwemmen. Einde van deze dag had ik mij goed verbrand  in de zon, jammer genoeg. Joep en Gijs gingen deze avond (zondag) koken en ik mocht mee eten. Ze hadden Mexicaanse wraps gemaakt. Op de bovenste verdieping gingen we eten want dat is een gezellige plekje en ook minder last van muggen, want het waait er ook een hardere wind.

Maandag begon mijn eerste stagedag, helaas was mijn stagebegeleider niet om 08:00 uur in zijn kantoor, maar na een uurtje was hij er wel en hadden besproken over de onderzoek die ik zal uitvoeren. Ik in deze stageperiode een onderzoek opzetten om de beste ontkiemingsmethode te bepalen voor de inheemse boomsoorten op Curaçao. Dit is nodig omdat sommige natuurgebieden in Curacao en Bonarie zijn beschadigd door menselijke activiteiten en grazers die rondlopen. De overheid van Curacao heeft in de afgelopen jaren een paar natuurgebieden hersteld door herplanting. Carmabi heeft een kleine nursery met inheemse boom- en heestersoorten maar heel beperkt omdat er maar weinig zaailingen worden gevonden van inheemse soorten en het ontkiemen van zaad gaat heel slecht ondanks dat de juiste condities aanwezig zijn. Dus om de inheemse soorten in stand te houden in de natuurgebied is er meer kennis nodig, welke ontkiemingsmethode de kiemrust van de inheemse zaden kunnen ontbreken. Ik ga dat doen met verschillende voorbehandelingen, zoals zwavelzuur om de zaadhuid zachter te maken en daardoor kan het zaad water opnemen uit de grond, het weken van zaden bij een bepaalde temperatuur, het toevoegen van gibberelline GA3 en GA4+7 met verschillende verhoudingen en misschien ga ik uittesten dat de zaden misschien onder donkere omstandigheden sneller gaan ontkiemen. Dit is dus dat ik ga doen. De eerste week heb ik veel literatuur gelezen en verdiept in het onderwerp. Ik heb na elke stagedag lekker wezen snorkelen met Marijn, een meisje die ook stage loopt op Carmabi. Het weekend had ik een afscheidsfeest van Lisa en Johannes die na het weekend na huis gingen. Ze hadden me uitgenodigd om mee te gaan naar Christoffelpark waar we gingen BBQ met kampvuur en bleven overnachten in de buitenlucht op het strand. We gingen met een clubje van 10 mensen dat bestond uit stagebegeleidster van Lisa en Johannes en meerdere stagiaires van Carmabi. We gingen met een pickup door de natuur van Christoffelpark naar het strand dat helemaal voor ons was. We gingen eerst veel hout sprokkelen voor het grote kampvuur en vervolgens genieten van de mooie plek. We zaten aan de noordzijde van het strand en aan deze kant is de zee heel erg krachtig met grote golven, die ook tegen de grote rotsen aankwamen, dat was wel mooi om te zien. Gijs had zijn gitaar meegenomen en Lisa kan heel mooi zingen, ik heb er van genoten. Het was wel apart om te gaan slapen in de buitenlucht in een slaapzak op het strand maar was wel echt gaaf om het mee te maken! Er waren helaas zandvlooien en veel muggen, maar door het insprayen met deet had ik er geen last van, terwijl de anderen de volgende ochtend vele muggenbulten hadden en ook zich hadden ingesprayd met deet, en ik had helemaal geen muggenbulten. S’middags gingen weer terug naar Carmabi. Maandag vertelde mijn stagebegeleider John dat we op woensdag zaden gaan verzamelen van de inheemse boom Bourria Succulenta en hij had geregeld dat er 3 studenten van een universiteit op Curaçao mee gingen om te helpen. Op woensdag vertrokken we met z’n vijven in de pickup om zaden te verzamelen. We gingen drie verschillende plekken, de inheemse bomen Bourria Succulenta staan veel langs de weg, dus we hoefden niet de bossen in. De rijpe zaden die we gingen plukken waren de zwarte. Af en toe moesten we creatief bedenken hoe we de zaden van de bovenste takken konden plukken. Vaak was dat door met een losliggende tak proberen de hoog liggende tak naar beneden te duwen of door de pickup op zo’n manier te parkeren dat je in de achterbak kon staan om ze te plukken. We gingen ook checken dat de inheemse boom Guaiacum Officinale rijpe zaden had, maar dat was nog niet. Dus dat wordt op een andere tijdstip verzameld. Op donderdag kwamen de gezellige studenten weer en John had gevraagd om de kiemplantjes in de kas over te zetten in potten, dus had ik lekker in hete zon gewerkt. Dat vond ik helemaal niet erg, want na een week lang literatuur lezen had ik wel even zin om mijn handen te gebruiken in plaats van mijn hersenen. zaterdag (4 april) ben ik met Marijn naar het centrum van Willemstad de kantzijde Punda geweest. Willemstad bestaat uit twee delen Punda en Otrabanda, dat gescheiden is door de zee. De twee zijdes zijn verbonden met een brug. De brug beweegt met de zee golven mee. De volgende dag (zondag) heb ik nog niks op de planning staan, maar wil eigenlijk een andere strand bezoeken om te gaan snorkelen.